Selectief kleuren aanpassen

Bron: Photofacts – Michelle Peeters

Je kunt bijvoorbeeld delen uit je foto weglaten (selecties maken). En met kleuren kun je je beoogde effect op je selectie loslaten om bijvoorbeeld dit deel koeler of juist warmer te maken.

Effect per kleur

Als je per kleur een bepaald effect wilt toepassen doe je dat dus niet op het gehele beeld. Stel dat je het gras wat frisser en groener wilt laten ogen in je foto, dan kun je in de RAW-editor de verzadiging van de Gele en Groene tinten wat hoger zetten.

Het is dus geen verhoging van de verzadiging op het gehele beeld. Ook een witbalansaanpassing richting geel en groen zou hier niet goed uitpakken want dan zouden andere tinten (bijvoorbeeld het wit in de foto) daar ook door worden gekleurd.

De kleurvolgorde in het HSL/Grayscale of KVL/Grijswaarden menu in Adobe Camera Raw is altijd hetzelfde. Een eindkleur (rechts) is altijd een beginkleur van die daaronder. Overlap is ook mogelijk. Je kunt allerlei combinaties maken en je kunt gemaakte aanpassingen ook opslaan voor hergebruik.

HSL Grayscale
De HSL/Grayscale of KVL/Grijswaarden optie in Adobe Camera Raw

Op het plaatje hieronder wordt de verzadiging van de gele en groene tinten wat omhoog geschroefd waardoor het gras wat zonniger oogt en er meer diepte ontstaat. Ook doordat het contrast hierdoor automatisch wordt opgevoerd.

Verzadiging groen en geel omhoog

Kleurtoon, Verzadiging en Luminantie

In Lightroom vind je het menu om selectief kleuren aan te passen onder HSL (Hue, Saturation, Luminance, wat staat voor Kleurtoon, Verzadiging en Luminantie). Je kunt alles (de drie groepen) laten zien of per individuele kleur, net wat je wilt.

Lighroom hsl menu

Kleurtoon

Adobe Camera Raw werkt met slechts drie subtabs in plaats van de vier in Lightroom. Maar bij beide applicaties gaat het steeds om acht kleuren in dezelfde volgorde: Rood, Oranje, Geel, Groen, Aqua (blauwgroen), Blauw, Paars en Magenta (paarsroze).

Kleurtoon rode tinten

Als je uitgaat van de kleur rood kun je daarmee variƫren van -100 (dat is gelijk aan paarsrood) tot +100 (dat is oranje). De uiterste instellingen per kleur sluiten dus aan op de volgende kleur. Zo kun je verschillende combinaties uitproberen en kleuren benadrukken of juist onderdukken.

Verzadiging

Verzadiging (Saturation) is een maat voor de zuiverheid van een kleur. Kleuren met een hoge verzadiging zijn levendig, fel, helder of diep; kleuren met een lage verzadiging gedekt, flets of grauw. In de Raw-editor vind je ook de term ‘Levendigheid’ of ‘Vibrance’ terug.

Saturation vibrance

Het verschil met verzadiging is dat levendigheid/vibrance vooral minder verzadigde kleuren aanpakt, terwijl verzadiging van alle kleuren hoofdkleuren maakt.

Als je het ‘levendigheid-schuifje’ helemaal naar rechts (op +100) zet krijg je knallende kleuren. Schuif je het helemaal naar links (-100) dan blijven er bijna geen kleuren meer over.

Je kunt dus de acht kleuren afzonderlijk verzadigen of juist laten verfletsen (richting grijs sturen) en hierdoor kun je het oog van je kijker naar bepaalde delen in je foto sturen of er juist van wegleiden.

Natuurlijk groen (gras, mos, bladeren) hebben vrij veel geel in zich. Als je het geel wat verlaagt en het groen verhoogt, ziet het er puurder en frisser uit, minder zonnig.

Bij huidtinten moet je uitkijken met het opvoeren van de verzadiging. Iemand met een wat rood gezicht of met veel pukkels kun je wat flatteren door de verzadiging van het rood wat naar beneden te schroeven.

Rimpels en ouderdomsvlekken worden ook extra geaccentueerd bij een hoge verzadiging (het contrast wordt hierdoor namelijk groter).

Verzadiging rood terugbrengen
De verzadiging van de roodtinten is verminderd waardoor je mildere kleuren, minder contrast en mooiere/natuurlijker huidtinten krijgt

Een onbewolkte hemel kun je blauwer maken door het schuifje van ‘blauwe tinten’ wat naar rechts te bewegen. Zo kun je ook blauw water zoals bij deze geiser op IJsland wat meer accentueren.Ook de overbelichting kan je met ‘luminantie’ wegwerken. Kijk bij ‘verzadiging’ wel uit dat je er niet mee overdrijft!
Ijsland geiser kleurtoon blauw
Deze op zich realistische opname (links) krijgt met het versterken van de kleur blauw veel meer impact

Luminantie

Hiermee kun je de helderheid van een specifieke kleur wat verhogen. Donkere plekken in je foto kun je hiermee goed ophelderen.

Reykjavik selectief kleuren opgehaald

Bij bovenstaande foto zijn alle aanpassingen Kleurtoon, Verzadiging en Luminantie toegepast om een veel kleurrijkere en sprekender foto te krijgen. De vrij donkere voorgrond is opgehelderd met Luminantie en het minder verzadigd maken van magenta.

De gekleurde houten huisjes zijn veel kleurrijker gemaakt door het versterken van de specifieke kleuren (in dit geval: rood, blauw en groen).

Door het versterken van de kleur blauw (ook met Verzadiging) oogt de zee nu ook wat frisser, evenals de wolkenlucht. Door het verhogen van de verzadiging van de kleuren rood, blauw en groen krijg je ook meer contrast waardoor de foto dieper en dramatischer wordt.

Het Blauwe uurtje

In de ochtend zie je vaak pastelkleuren voordat de zon opkomt. Dit zie je ook in de avond, net nadat de zon is ondergegaan (het zogenaamde ‘blauwe uurtje’). Ons oog past zich zo goed aan dat we dit niet zien, op de foto wordt het echter wel zichtbaar.

Je kunt dit corrigeren door de verzadiging van de blauwe tinten te verlagen en alle kleuren wat op te peppen door de levendigheid/vibrance wat hoger te zetten.

Als de lampen aangaan en het daglicht zwak wordt krijgt dat een diepblauwe kleur. Donkere delen worden zwart, zonder doortekening. Je kan de verzadiging van het magenta wat terugschroeven en het gele kunstlicht met kleurtoon wat richting oranje schuiven.

Strijp r eindhoven
Het relatief heldere, gele, dominante kunstlicht werd afgezwakt

De helderheid van het geel (kunstlicht) kan je met luminantie wat dimmen als het te dominant is in je foto.

Het Gouden uurtje

Als de zon net opkomt of net ondergaat zie je vaak een ‘gouden gloed’ op alles wat nog door de zon verlicht wordt. De rest is koel/blauw (bijvoorbeeld de lucht) tot magenta.

Je kan dit verhelpen door de verzadiging van de magenta-tinten wat terug te schroeven en de oranje tinten wat lichter te maken via luminantie (niet verzadiging). Als je wat dramatiek wilt toevoegen, verhoog dan het contrast.

Meer drama

Je foto dramatiseren is niet altijd gewenst of zinvol. Denk bijvoorbeeld aan produktfoto’s, architectuur, journalistieke foto’s (en daaronder vallen ook sportfoto’s) en reportages. Maar als je het subtiel doet kan het wel de impact van je foto verhogen. Als je maar niet overdrijft!

Dramatiseren kan je doen door bijvoorbeeld het contrast en de levendigheid/vibrance te verhogen. De kleur geel (zonnig) kan je wat richting groen (fris) verschuiven voor wat meer diepte.

Reitdiephaven contrast colour range
Een enorm gedramatiseerde foto van de Reitdiephaven in Groningen

Als je bepaalde kleuren verzadigt krijgen ze daardoor meer aandacht dan minder verzadigde kleuren. Je kunt hierdoor de aandacht vestigen op een onderwerp met een bepaalde kleur.Of je kunt een meer harmonische combinatie met je achtergrondkleuren bewerkstelligen. Je kunt dit heel subtiel doen, zodat het nauwelijks opvalt. Dat geeft vaak het beste resultaat.

BewarenBewaren

Geef een reactie

error: Content is protected !!