Bron: Zoom.nl / Jasper van Bladel
Over kleurruimten
Als je digitaal fotografeert zie je ongetwijfeld regelmatig de termen AdobeRGB en sRGB voorbij komen. Beiden zijn het kleurruimtes. Maar wat is een kleurruimte nu eigenlijk en wat is dan het verschil tussen die voorgaande twee kleurruimtes?
Een digitale kleurruimte is – eigenlijk zegt de naam het al – grof gezegd een ruimte met daarin allerlei kleuren. Geen fysieke ruimte, maar een digitaal potentieel dat zegt welke kleuren er allemaal vastgelegd kunnen worden. Verschillende kleurruimtes hebben vooral andere doelen en geven andere resultaten.
Kleurruimten AdobeRGB en sRGB
Zoals je ziet hebben zowel AdobeRGB en sRGB de letters RGB in hun naam zitten. Dat is niet voor niets. RGB staat voor Rood, Groen en Blauw. Je camerasensor kan deze kleuren vastleggen. Binnen iedere kleur kunnen ze 256 verschillende tinten onderscheiden. Als je die verschillende kleuren met elkaar combineert, kan je weer nieuwe kleuren vormen. Dat betekent in totaal meer dan 16 miljoen verschillende mengkleuren. De kleurruimte die je gebruikt zegt iets over welke kleuren je kunt gebruiken in je beeld en hoe die kleuren later worden weergegeven door andere apparaten.
De verschillen in resultaat van de diverse kleurruimtes zijn overigens niet heel erg groot, maar een getraind oog kan ze van elkaar onderscheiden en dus voor iedere gelegenheid de juiste uitkiezen. Daar komen we op het verschil tussen AdobeRGB en sRGB. AdobeRGB zorgt vaak voor een krachtige en kleurrijke weergave van je beeld, waarin de kleuren met name meer verzadigd zijn. Daar kun je dus gebruik van maken als je een onderwerp met felle kleuren vastlegt. Ook geeft Adobe RGB meer kleuren weer dan sRGB.
Een belangrijk aspect bij de keuze voor een kleurruimte is de manier waarop andere apparaten omgaan met deze verschillende kleurruimtes. Het is goed om te weten dat bijvoorbeeld veel (eenvoudige) beeldschermen en vrijwel alle internetbrowsers sRGB gebruiken. Als die een beeld in AdobeRGB voor zich krijgen veranderen ze de kleuren automatisch en worden die dus anders weergegeven dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zo kan een kijker jouw beelden anders zien en ervaren dan dat je eigenlijk bedoeld hebt. Dat wil je natuurlijk niet, want waarom zou je anders zo je best doen tijdens het fotograferen en het bewerken van je beelden?
Als je dus weet dat online gebruik van beelden in principe beter werkt met beelden in sRGB, dan kun je daar gebruik van maken in de praktijk. Andere doeleinden vereisen wellicht weer een foto in AdobeRGB. Op zo’n moment kun je misschien beter in AdobeRGB werken. sRGB is echter veruit de populairste en meest gebruikte kleurruimte van de twee. Als de voordelen van Adobe RGB voor jou niet opwegen tegen het gemak van sRGB is het daarom misschien interessanter om altijd te werken in sRGB en zo de consistentie te waarborgen. Op die manier weet je dat de kijker jouw beelden op de juiste manier voor zich krijgt. Voor elk doel met verschillende kleurruimtes werken kan natuurlijk ook, maar voegt een uitdaging toe aan het vaak al ingewikkelde proces van fotograferen en bewerken.