Waarom elke fotograaf het histogram moet kunnen lezen 

Source: Zoom.nl

Waarom elke fotograaf het histogram moet kunnen lezen

Het histogram is een grafische weergave van de verdeling van het licht over het aantal pixels van je sensor. Het komt je fotografie ten goede als je deze begrijpt. Hieronder een aantal redenen waarom het handig is als je het histogram kunt lezen.

Het histogram is een onafhankelijke graadmeter

Door het histogram af te lezen krijg je een betere weergave van je belichting dan via je elektronische zoeker of LCD-scherm. De helderheid kun je bij het LCD-scherm en de zoeker namelijk zelf instellen. Bovendien ziet de foto er weer anders uit in de felle zon dan in de schaduw. Het histogram geeft nauwkeurig aan hoe de foto belicht is.

Aan de hand van het histogram kun je je belichting aanpassen

Met één blik op het histogram zie je direct in welke mate je foto over- of onderbelicht is. Doorgaans krijg je bij de juiste belichting een mooie afgeronde piek in het midden van het histogram. Daarop zijn enkele uitzonderingen. Wanneer namelijk bij een sneeuwlandschap in het histogram de gegevens zich in het midden verzamelen, krijg je grijze sneeuw. Om te zorgen dat wat mooi wit is wit blijft, zal je ervoor moeten zorgen dat de foto overbelicht wordt en dus in het histogram een piek aan de rechterkant ontstaat.

Ook low en high key beelden zien er in het histogram anders uit. Je wilt dan juist niet dat de foto egaal belicht is, maar expres onder- of overbelicht. Zorg bij low key voor een grote piek aan de linkerkant en een kleine uitschieter aan de rechterkant van het histogram, en bij high key voor een belichting op rechts en een kleine uitschieter links.

Foto: milk

Schat je nabewerkingsmogelijkheden in

Soms zit je in een lastig parket. In een situatie met veel tegenlicht bijvoorbeeld ontstaan er harde schaduwen. Als je die silhouetten in de nabewerking wilt corrigeren, kun je ervoor zorgen dat het histogram niet te ver links of juist rechts uitslaat. Is dat wel het geval, dan krijg je bij de nabewerking te maken met detailverlies. Het wordt dan lastig om die hooglichten of schaduwen nog aan te passen, omdat er geen details meer te achterhalen zijn. Je kunt dus proberen de foto zo te belichten dat de gegevens in het histogram de zijkanten nog niet raken.

Voorkom problemen bij prints

Net als bij de nabewerking kun je bij het printen van je foto’s ook aan detailverlies lijden als plekken in de foto’s overbelicht zijn. Die plekken worden volledig wit op de print, omdat hier geen inktlaag komt. Deze witte plekken glimmen aan de muur veel meer als de plekken die wel grijstinten bevatten. Reden des te meer dus om op het histogram te letten en te zorgen dat het de zijkanten niet raakt.

Foto: FrancescaOostland

Een kleurenhistogram geeft aan of je witbalans goed staat ingesteld

Een kleurenhistogram bestaat uit drie versies: een rode, een groene en een blauwe. Als je met een grijskaart fotografeert, moeten deze drie grafieken op exact hetzelfde punt een piek aangeven. Je weet dat de witbalans te koel ingesteld staat als het blauwe histogram verder naar rechts uitwijkt. Je hebt hier echter niet zoveel last van als je in RAW fotografeert, omdat je dan de witbalans altijd nog tijdens de nabewerking kunt corrigeren.


Foto: simtom

Geef een reactie

error: Content is protected !!